Lekcja trzydziesta dziewiąta
Użycie spójników "DA" i "NÅR" oraz liczebniki porządkowe- ordenstall i ilościowe – grunntall
Dzisiaj nauczymy się kiedy i jak możemy używać spójniki - konjuksjoner "DA" i "NÅR", które tłumaczą się "wtedy, kiedy", a także pomówimy o użyciu liczebników porządkowych - ordenstall i ilościowych – grunntall. W "Fakta om Norge" - wybitne persony Norwegii. W końcu lekcji dowiemy się, co Liza ukrywa od Jana.
audioMateriał dźwiękowy
videoMateriał wideo
Pliki do pobrania
Słownik
# | Word | Translation | |
---|---|---|---|
1 | Vakker | piękny, przystojny | |
2 | Billig | tani, niedrogi | |
3 | Pen | ładny,-a, miły,-a | |
4 | Dum | głupi | |
5 | Fort | szybko | |
6 | Et bryllup | wesele | |
7 | Å snakke | rozmawiać |
Uwaga: więcej słów zobaczysz w pełnej lekcji
notesNotatki
Witajcie, uczniowie, rozpoczynamy lekcję trzydziestą dziewiątą – leksjon nummer trettini.
- Ema: - Hei, Lise, hei Jan!
- Lisa: - Hei alle sammen!
- Jan: - Hei! Hvordan går det med dere?
- Lise: - Åh... I dag føler jeg meg veldig trøtt og sliten. Jeg tror jeg får ta meg en joggetur. Da kjenner jeg meg alltid bedre etterpå. Blir du med, Jan? Nei? - Ech... dzisiaj czuję się zmęczona i senna. Myślę, że pójdę sobie pobiegać. Po tym jak pobiegam, zawsze czuję się lepiej. Dołączysz do nas, Janie? Nie?
- Jan: - Åh neii... joggetur er ikke noe for meg! Jeg liker bedre å se på TV. - O nie... bieganie – nie dla mnie! Ja bardziej lubię oglądać telewizję.
- Lise: - Vi snakkes om en stund. Jeg kommer snart tilbake.
Liza wybiegła, a ja zostałam ze moim wiernym pomocnikiem Janem, który, mam nadzieję, i dzisiaj pomoże nam nauczyć się poprawnej wymawy. Prawdę mówię, Janie?
- - Ok, Ema. Skal vi skrive en diktat?
Dyktando? En diktat? Dobry pomysł- en god idé! Uczniowie, znajdźcie jakiś długopis czy ołówek. Zaczekamy chwilkę. Jeżeli na dany moment nie macie możliwości zanotować, po prostu przejdźcie do następnego zadania, a to wykonacie później.
Zrelaksujcie się, będziecie musieli napisać tylko jedno słowo z całego zdania, które powie Jan. Najpierw, po usłyszeniu zdania, musimy je powtórzyć, następnie myślimy, co oznacza, na głos tłumaczymy i wtedy piszemy słowo powiedziane przez Jana.
Vanskelige oppgaver i matematikk - Trudne zadania z matematyki.
Mam nadzieję, że pracujecie sumiennie i zdanie na głos powtarzacie i tłumaczycie jeszcze przed tym jak tłumaczenie mówię ja. Teraz, jak mówił Jan, napiszcie słowo matematikk. Uwaga, zapamiętajcie preposisjon: oppgaver i matematikk.
I dag har jeg hatt en kjedelig dag. - Dzisiaj miałem nudny dzień.
Powtórzmy wspólnie to trudne dla wymowy zdanie i napiszmy słowo: kjedelig.
Tre Små Kinesere er et popband fra Trondheim. - Mali Chińczycy jest grupą muzyki pop z Trondheim.
Napiszcie: små. A jak będzie z liczbą pojedynczą: jeden mały Chińczyk? - En liten kineser.
Mam nadzieję, że nawet obudzeni w środku nocy powiedzielibyście wszystkie przymiotniki nieregularne, prawda? żartuję :) Między innymi, wspomniałam jedną starą, ale bardzo wesołą norweską piosenkę, w której śpiewa się o jednym małym Chińczyku – en liten kineser.
- - Jan, husker du Lillebjørn Nilsen og Haba haba?
- - Åh ja, ja! Det er en gammel sang, men jeg husker den:
En liten kineser - En liten kineser Sitter og leser - Sitter og leser
Puster og peser - Puster og peser Leser så det freser - Leser så det freser
Sier: haba haba haba
Haba haba haba å å å je e e
Oppbevar ikke tomater i kjøleskapet. - Nie przechowuj pomidorów w lodówce.
Tomater.
Bryllup er en viktig begivenhet. - Wesele – ważne wydarzenie.
Viktig.
- Et bryllup
- wesele
- En begivenhet
- wydarzenie
Zadanie numer dwa – synonimy i antonimy – synonymer og antonymer. Musicie powiedzieć chociaż jeden synonim do słowa wypowiedzianego przez Jana – słowo o takim samym lub podobnym znaczeniu oraz antonim – słowo o przeciwnym znaczeniu. Ćwiczenie wzbogaci nasze słownictwo i pomoże rozwijać myślenie. Pierwszy przykład wykonamy wspólnie, dobrze?