Dwudziesta lekcja
Użycie "ja" i "jo", "noen" i "noe", wykrzykniki oraz ciekawostka o mitologii skandynawskiej
Czas trwania dwudziestej lekcji języka norweskiego – 30 minut. Podczas lekcji nauczymy się użycia ja i jo, noen i noe oraz będziemy mówić o wykrzyknikach, a podczas przerwy usłyszymy o mitologii skandynawskiej. Jesteśmy pewni, że takim bagażem wiedzy zaskoczycie i samych Norwegów! :)
audioMateriał dźwiękowy
videoMateriał wideo
Pliki do pobrania
Słownik
# | Word | Translation | |
---|---|---|---|
1 | Skuffet | rozczarowany | |
2 | Noen | któs | |
3 | Noe | coś | |
4 | Det er noen i huset. | Ktoś jest w domu. | |
5 | Kan noen høre meg? | Czy ktoś mnie słyszy? | |
6 | Noen av bilene er gamle. | Niektóre samochody są stare. | |
7 | Har du noen idé? | Czy masz jakiś pomysł? |
Uwaga: więcej słów zobaczysz w pełnej lekcji
notesNotatki
- - God kveld, mine elever. Dobry wieczór, moi uczniowie.
Tak, u nas jest już wieczór. Podczas dwudziestej lekcji języka norweskiego witamy się z wami z Hurghady, z hotelu, w którym cały dzień ze spuszczoną głową przesiedział Jan, któremu przepadła walizka. Janie, uśmiechnij się!
Dziś nauczymy się używania ja i jo, noen i noe oraz używania wykrzykników, a także, opowiemy wam kilka faktów o mitologii skandynawskiej. Jesteśmy pewni, że swoją wiedzą zaskoczycie nie jednego Norwega. :)
- - OK greit, da. God dag kjære elever! Hvordan går det med dere? Ikke så verst? Javel. Vi begynner. Hva sier du? Hvordan går det med meg? Nei... Jeg er skuffet.
Słyszeliście? Jan mówi, że jest rozczarowany.
- Skuffet
- rozczarowany
Nie dziwi mnie to, przecież jego duża żółta walizka ze wszystkimi dobrami norweskimi oraz prezentami dla Lizy nie jest jeszcze odnaleziona.
Vi skal prøve å muntre ham opp. - Spróbujmy wspólnie rozweselić Jana. Dobrze? Idę zapytam u pracownika hotelu, może już odnalazła się walizka, a wy tymczasem, poćwiczcie z Janem słuchanie – lytteøvelse.
- - Greit, vi begynner. En lytteøvelse. Lytt og gjenta.
Kj-lyden: kjedelig, kjeft, kjake, kjapp, kjede, kjekk. Fint! Dere er flinke med kj – lyden :)
Skal vi prøve den – y-lyden? Greit, vi begynner: lys, ynde, yrke, yte,ytelse, ytring.
Supert! Nå er det kort o-lyd: ung, slump, dump, brum, tung.
Lang o-lyd: sol, stol, mor, fole, bord, nord, klor.
Hører du e eller i? - Jaką samogłoskę słyszycie: e czy i?
Se - e | Lev - e |
Si - i | Liv - i |
Pine - i | Ti - i |
Pene - e | Te - e |
Leker - e | Fred - e |
Liker - i | Fri - i |
Krótko powtórzmy gramatykę z poprzedniej lekcji.
Jan będzie mówił zaimki subjektsform, a wy musicie powiedzieć objektsform, dobrze? Zacznijmy: Jeg, a Wy mówicie - meg - mnie.
Du / objektsform: deg
Han / objektsform: ham
Hun / objektsform: henne
Vi / objektsform: oss
Dere / objektsform: dere
De / objektsform: dem
Zuchy! Bra! Jeżeli jeszcze nie jesteście pewni siebie wykonując to ćwiczenie, wróćcie do lekcji poprzedniej i powtórzcie. Między innymi, jako wasza nauczycielka, ciągle muszę was napominać, że samodzielny wkład w naukę jest bardzo ważny: słuchajcie norweskich piosenek, radia, bądź oglądajcie norweskie programy telewizyjne, czytajcie czasopisma w Internecie. Powiodło się, jeżeli znacie osobę, która także uczy się języka norweskiego – improwizujcie sytuacje, egzaminujcie jeden drugiego, sprawdzajcie znajomość słówek i zasad i wspólnie uczcie się nowych wyrazów. I najważniejsze – jak najczęściej słuchajcie lekcji na mojnorweski.pl, bo właśnie tutaj jest umieszczona gramatyka języka norweskiego, a materiał jest łatwo zrozumiały i przyjemny do słuchania.