Dwudziesta druga lekcja
Układanie zdań z "fordi" i "derfor". Zdania podrzędne i główne.
Czas trwania dwudziestej drugiej lekcji języka norweskiego – 28 minut. Podczas lekcji nauczymy was układać pytania i odpowiadać na nie używając słówka fordi i derfor. "Fordi" jest spójnikiem, który rozpoczyna zdanie podrzędne. "Derfor" jest przysłówkiem, który tłumaczy przyczynę. W "Fakta om Norge" Emma opowie o nowoczesnym wydarzeniu kulturowym w Norwegii - festiwalu muzyki lodowej.
audioMateriał dźwiękowy
videoMateriał wideo
Pliki do pobrania
Słownik
# | Word | Translation | |
---|---|---|---|
1 | Å komme på besøk | odwiedzić/przyjść w gościnę | |
2 | Ung | młody,-a | |
3 | Gammel | stary,-a | |
4 | Stor | duży,-a | |
5 | Liten | mały,-a | |
6 | Tjukk | gruby,-a | |
7 | Tynn | chudy,-a |
Uwaga: więcej słów zobaczysz w pełnej lekcji
notesNotatki
- - God dag!
Cieszymy się, że postanowiliście poświęcić swój czas na lekcję języka norweskiego i dziś jesteście z mojnorweski.pl. Dzisiaj – lekcja dwudziesta druga, lenksjon nummer tjueto. Jak powodzi się z nauką norweskiego? Wspaniale! Jeżeli myślicie, że jednak musicie jeszcze popracować, częściej włączajcie nasze lekcje i ciągle je powtarzajcie. Oczywiście, nie musicie zapominać też o samodzielnej nauce nowych wyrazów. Tak tak, wiemy, jak jest trudno znaleźć na to swobodny czas. Poświęćcie nauce swój drogi czas:)Jesteśmy pewni, że po lekcji dwudziestej pierwszej wynik nauki jest już oczywisty.
Rozpocznijmy lekcję. Najpierw, musicie stworzyć dla siebie przyjemną, spokojną atmosferę – obowiązkowo spróbujcie zrelaksować się. W ciągu pół godziny ja, Emma, i Jan nauczymy was jak prawidłowo odpowiadać na pytania używając słówek fordi i derfor.
Rozpocznijmy ćwiczenia na słuchanie, które są bardzo ważne, chcąc nauczyć się poprawnie wymawiać słowa, przecież język norweski jest całkiem inny niż język polski. Wasza nieskazitelna mowa – to odpowiedzialność mego przyjaciela Jana. Janie, cześć.
- - Hei, Jan.
- - Hei, Ema. Tja… Vi begynner. En lytteøvelse.
sterk – stark / lover – løver / fort –fot / særlig – sørlig / høne – håne
lukke –luke / fyke –fike / ordne – ordene / hopping – håping / flørte –fløte
Wspaniale, podczas następnego ćwiczenia musimy zwrócić uwagę na wymowę samogłosek. Między innymi, w tym zadaniu - przymiotniki - antonimy. Czy będziecie wiedzieć ich znaczenia? Jeżeli nie – nauczymy się lub przypomnimy znaczenia przymiotników wspólnymi siłami.
Najpierw wsłuchujemy się w wymowę, powtarzamy, później mówimy na głos znaczenie oraz sprawdzamy odpowiedź. Utrudnię wam to zadanie. Musimy ułożyć z każdym przymiotnikiem po zdaniu. Zadanie nie będzie trudne, rozejrzyjcie się dookoła, pomyślcie o osobach bliskich, myślę, że przymiotniki będą przydatne opisując waszych przyjaciół, znajomych, bądź obiekty, które was otaczają.
- Ung
- – gammel
- Ung
- młody/-a
- Gammel
- stary,-a
Uwaga, ng wymawiamy nie jak polską ung, ale ung.
- Stor
- – liten
- Stor
- duży/-a
- Liten
- mały/-a
Nie zapomnijcie, że rzeczowniki rodzaju nijakiego dźwięczą trochę inaczej.
- Tjukk
- – tynn
- Tjukk
- gruby/-a
- Tynn
- chudy/-a