Dwudziesta druga lekcja

Układanie zdań z "fordi" i "derfor". Zdania podrzędne i główne.

kursy norweskiego

Czas trwania dwudziestej drugiej lekcji języka norweskiego – 28 minut. Podczas lekcji nauczymy was układać pytania i odpowiadać na nie używając słówka fordi i derfor. "Fordi" jest spójnikiem, który rozpoczyna zdanie podrzędne. "Derfor" jest przysłówkiem, który tłumaczy przyczynę. W "Fakta om Norge" Emma opowie o nowoczesnym wydarzeniu kulturowym w Norwegii - festiwalu muzyki lodowej.

Materiał dźwiękowy   

Darmowa część lekcji - 5 minut. Cała lekcja - 28 minut.


Pobierz materiał audio w formacie mp3

Materiał wideo   

video not available

Pliki do pobrania   

Kup lekcję i następnie będzie można ją pobrać.


Kup lekcje

Słownik   

#WordTranslation
1Å komme på besøk  odwiedzić/przyjść w gościnę
2Ung  młody,-a
3Gammel  stary,-a
4Stor  duży,-a
5Liten  mały,-a
6Tjukk  gruby,-a
7Tynn  chudy,-a

Uwaga: więcej słów zobaczysz w pełnej lekcji

Notatki   

  • - God dag!

Cieszymy się, że postanowiliście poświęcić swój czas na lekcję języka norweskiego i dziś jesteście z mojnorweski.pl. Dzisiaj – lekcja dwudziesta druga, lenksjon nummer tjueto. Jak powodzi się z nauką norweskiego? Wspaniale! Jeżeli myślicie, że jednak musicie jeszcze popracować, częściej włączajcie nasze lekcje i ciągle je powtarzajcie. Oczywiście, nie musicie zapominać też o samodzielnej nauce nowych wyrazów. Tak tak, wiemy, jak jest trudno znaleźć na to swobodny czas. Poświęćcie nauce swój drogi czas:)Jesteśmy pewni, że po lekcji dwudziestej pierwszej wynik nauki jest już oczywisty.

Rozpocznijmy lekcję. Najpierw, musicie stworzyć dla siebie przyjemną, spokojną atmosferę – obowiązkowo spróbujcie zrelaksować się. W ciągu pół godziny ja, Emma, i Jan nauczymy was jak prawidłowo odpowiadać na pytania używając słówek fordi i derfor.

Rozpocznijmy ćwiczenia na słuchanie, które są bardzo ważne, chcąc nauczyć się poprawnie wymawiać słowa, przecież język norweski jest całkiem inny niż język polski. Wasza nieskazitelna mowa – to odpowiedzialność mego przyjaciela Jana. Janie, cześć.

  • - Hei, Jan.
  • - Hei, Ema. Tja… Vi begynner. En lytteøvelse.

sterk – stark / lover – løver / fort –fot / særlig – sørlig / høne – håne

lukke –luke / fyke –fike / ordne – ordene / hopping – håping / flørte –fløte

Wspaniale, podczas następnego ćwiczenia musimy zwrócić uwagę na wymowę samogłosek. Między innymi, w tym zadaniu - przymiotniki - antonimy. Czy będziecie wiedzieć ich znaczenia? Jeżeli nie – nauczymy się lub przypomnimy znaczenia przymiotników wspólnymi siłami.

Najpierw wsłuchujemy się w wymowę, powtarzamy, później mówimy na głos znaczenie oraz sprawdzamy odpowiedź. Utrudnię wam to zadanie. Musimy ułożyć z każdym przymiotnikiem po zdaniu. Zadanie nie będzie trudne, rozejrzyjcie się dookoła, pomyślcie o osobach bliskich, myślę, że przymiotniki będą przydatne opisując waszych przyjaciół, znajomych, bądź obiekty, które was otaczają.

Ung
– gammel
  Ung
młody/-a

Uwaga, ng wymawiamy nie jak polską ung, ale ung.

  Gammel
stary,-a
Stor
– liten
  Stor
duży/-a
  Liten
mały/-a

Nie zapomnijcie, że rzeczowniki rodzaju nijakiego dźwięczą trochę inaczej.

Tjukk
– tynn
  Tjukk
gruby/-a
  Tynn
chudy/-a

Test   


Sprawdź swoją wiedzę!

Do pogłębienia wiedzy przeznaczony jest test składający się z 10 pytań. Czasami jest kilka prawidłowych odpowiedzi, dlatego trzeba być uważnym.

Pliki do pobrania   

Kup lekcję i następnie będzie można ją pobrać.


Kup lekcje